Studija provedena na više od 18.000 ljudi diljem Europe otkriva kako se u online zajednicama gradi povjerenje.
Tehnologija i internet zaslužni su za nevjerojatne promjene u tome koliko i kako si ljudi međusobno vjeruju, pokazala je studija koju su napravili američko sveučilište NYU Stern i BlaBlaCar, najveća svjetska zajednica za dijeljenje prijevoza.
Dolazi doba povjerenja, naziv je izvješća koje potpisuju Arun Sundararajan, profesor NYU Sterna i Frederic Mazzella, osnivač BlaBlaCara, a koje sažima informacije dobivene istraživanjem nad 18.289 ljudi koji dijele prijevoz u 11 europskih zemalja čiji je cilj bio razumjeti kako pojedinci vjeruju jedni drugima i prije nego se upoznaju uživo.
“Digitalno povjerenje je za međuljudsko povjerenje ono što je otkriće telefona bilo za komunikaciju među ljudima. Telefon je odjednom omogućio trenutnu komunikaciju s bilo kime, jednako tako digitalno povjerenje omogućuje da trenutno spoznamo nečiji ‘kapital povjerenja’. Digitalno doba mijenja povjerenje – njegov doseg i trenutnu dostupnost”, kazao je Mazzella.
Povjerenje kod dijeljenja prijevoza
Zapanjujuće otkriće istraživanja jest da ispitanici više vjeruju pojedincima s ispunjenim profilima, a s kojima su se ‘upoznali’ samo online nego susjedima i prijateljima, a gotovo jednako kao prijateljima i obitelji.
Ispitanici potpuno vjeruju…
94% – članovima obitelji
92% – prijateljima
88% – članu BlaBlaCara s ispunjenim profilom
58% – kolegama
42% – susjedima
16% – kontaktima na društvenim mrežama
Rezultati studije, znači, pokazuju da online platforme omogućavaju graditi međuljudsko povjerenje na globalnoj razini na dosad nezabilježen način. Međusobna povezanost i digitalno povjerenje omogućavaju pojedincima da na internetu skupljaju ‘kapital povjerenja’ koji nastaje kombinacijom ispunjavanja profila informacijama o sebi i ocjena koje dobivaju od drugih pojedinca s kojima su imali jednokratnu interakciju.
Kao rezultat toga, danas možemo procijeniti da netko zaslužuje naše povjerenje samo pregledom njegovog profila i ocjena drugih korisnika, bez potrebe da ga upoznamo uživo. Te promjene znače da su pojedinci sad u središtu ‘mreža povjerenja’ što otvara neizmjerne mogućnosti međusobnog povezivanja i suradnje putem interneta, na puno većoj razini od samo internet kupovine – ljudi koji se nikad nisu upoznali međusobno si vjeruju i kad je u pitanju zajedničko putovanje ili puštanju nekoga da boravi u njegovom domu.
Nadalje, istraživanje je pokazalo da se povjerenje stečeno u jednoj zajednici prelijeva na druge i ima pozitivan učinak na cjelokupnu ekonomiju dijeljenja. Gotovo polovica ispitanika (48%) kaže kako ih je dijeljenje prijevoza učinilo otvorenijima prema drugim ljudima. Također, oni koji su isprobali dijeljenje prijevoza tri puta češće koriste i druge platforme ekonomije dijeljenja.
“Digitalno povjerenje olakšava interakcije visokog rizika u stvarnom svijetu. To povjerenje je infrastruktura budućnosti koja će sljedećim generacijama biti izvor preklapanja digitalnog i stvarnog svijeta. Ono pojedincima daje moć, preoblikuje načine na koje smo povezani jedni s drugima i promijenit će način na koji će se neke gospodarske aktivnosti odvijati u sljedećim desetljećima”, kazao je Sundararajan.
Autori predviđaju da će s osnaživanjem povjerenja koje pojedinci imaju jedni u druge kroz uspješne gospodarske i društvene aktivnosti s online poznanicima rasti i općenita razina povjerenja u društvu. Stoga najavljuju dolazak novog doba koje nazivaju Doba povjerenja (Trust Age).
Za više informacija, na ovom linku je dostupno cjelokupno izvješće The Trust Report.